tisdag 30 september 2014

Lugn kväll

Femåringen och hennes bästa kompis är på cirkus med sina pappor (som de var ivriga, saligheters salighet när de äntligen fick klä på sig och fara. Maken tog både med sig på tåget till stan, där den andra pappan skulle möta dem. Det måste ha varit som att åka tåg med två ekorrar). Två barn är på diverse fritidsaktiviteter och jag är ensam hemma med en förkyld fjortonåring. Och jag är nog nästan lika nöjd med det som femåringarna är med sitt program.

Först röjde jag upp i vårt något försummade hem. Hur kan det komma sig att jag inte har något emot, ja nästan njuter av att städa upp när jag är ensam - men blir enormt frustrerad av att göra det om resten är hemma men inte hjälper till? Det är ju ingen skillnad i deras arbetsinsats.

Så plockade jag fram litet ljus och gjorde det mysigt. Nu en hundpromenad och sedan film och popcorn när litet fler barn kommer hem, tänkte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar