torsdag 9 augusti 2018

Ny höst, ny hobby

Redan ett tag har jag funderat på om programmering (vilket lär vara ett gammalmodigt ord, tydligen ska man säga kodning nu) skulle vara något för mig. Jag hade en känsla av att det kunde vara intressant och passa mig, men när jag försiktigt började googla på kurser blev jag helt matt. Jag har ju absolut noll förhandskunskaper, och i kursutbudet förväntas man till att börja med välja kodningsspråk. Hur ska jag kunna veta det??? Så jag blev väldigt glad när jag av en slump såg en annons om Girls' coding club, där man träffas en gång i veckan och lär sig grunderna i alla möjliga språk, och anmälde mig bums.

I går var det dags för den första träffen. Först tänkte jag att jag hade hamnat på helt fel plats - jag var äldst i sällskapet (i och för sig inte oväntat), och i öppningsanförandet talade arrangörerna om att de hoppas att vi alla grundar startups. Jaja. Men sedan! Klubben visade sig gå till så, att man följer en nätkurs i sin egen takt, och ber om hjälp av dem som har kommit längre när man kör fast. Dessutom fanns det många arrangörer, som gick omkring och kunde hjälpa om ingen av ens grannar visste.
 
Kursen var väl upplagd och pedagogisk. Och det var roligt! Och jag var bra på det, åtminstone så här i den enkla början - snabbast i mitt bord. Vi får nu se hur fortsättningen blir, men åtminstone gav den första gången mersmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar