lördag 23 mars 2019

Mera ordning

Något har hänt med nioåringen, som hittills har tagit det mesta med en klackspark och tyckt att inget riktigt kan förutsättas ligga på hennes ansvar. Nu har det skett ett tydligt kliv i utvecklingen - hon gör läxor på eget initiativ (i alla fall hälften av dagarna), hon kommer själv ihåg att packa med sina gymnastikkläder och hennes rum är aningen mer ordnat än tidigare.

Och i går morse, när jag kom upp för att väcka henne, möttes jag av denna syn. Damen själv höll på att vika in rena kläder i sin garderob, fullt påklädd och med håret i fin frisyr.

- Mamma, jag vaknade redan när klockan var 6.41. Av mig själv. Så jag tänkte att jag skulle bädda sängen som överraskning.

Mycket bra.

I dag har vi börjar morgonen med att packa matsäck, göra frisyren och fört minstingen till dagens jomppatävlingar. Den fortsatta planen är att åka till återvinningscentralen och köpa massor av skumpaglas för den kommande studentfesten, sedan titta på nioåringens uppträdande, sedan äta lunch och handla mat, sedan komma hem och dricka kaffe och kanske ligga på soffan en stund. Och 17.20 hämtar taxin oss för kvällens party. Blir ju bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar