måndag 14 februari 2022

Rullar på

 

En bild av de två lurviga bästisarna får illustrera vändagen. Alltid nära varann, alltid redo att härja med varann. 

Så bakade jag vändagskakor till familjen. Jag fick fundera en stund när det visade sig att kakaon var slut och vi hade ganska sparsamt med socker hemma, men så hittade jag ett recept på hallongrottor och gjorde dem. Blev ju jättegott och ett mentalt skutt tillbaka i tiden - makens mamma, min svärmor, brukade baka hallongrottor för 30 år sedan.

Vi tillbringade helgen i stan. På lördagen var vi bortbjudna (härligt att träffa människor och dessutom få middag), och på söndagen gjorde vi en utfärd till Gumbostrand Konst & Form. De hade en utställning med alldeles fantastiska glasskulpturer. Så glada, fina och fjantiga - som rymdväxter i glas.

Den allra finaste, tyckte jag.

Som så ofta på veckosluten gjorde jag ett nattjäst bröd, denna gång ett som gräddades i en pajform. Man gör degen på kvällen, rullar bullarna, lägger i en pajform, plastfolie på och in i kylen.

På morgonen tar man ut formen samtidigt som man sätter på ugnen, och så gräddar man. Superenkelt...

...och blev väldigt saftigt och gott. Dessutom vackert, när brödet blir format som en blomma.

Här är receptet, om någon vill testa. 

Den här veckan har jag ganska mycket jobb, ska försöka få så mycket som möjligt klart (eller åtminstone framåt) innan nästa tisdag. Då går nämligen planet till Teneriffa - som vi väntar! Med spänd förtjusning, då vi (ännu) inte haft covid-19, och kompisar på alla håll omkring oss tycks smittas. Vi får bara hoppas vi hålls friska. 

1 kommentar:

  1. Läste Receptet och måste någon Gång, Bekanta mig noggrannare med Hemsidan i Fråga, men Gott, låter ju det.

    SvaraRadera