torsdag 24 februari 2022

Semesterdagar

På morgonen vaknar jag först, såklart (men faktiskt först 7:30 båda dagarna hittills). Men det gör inget, för jag kan smita ut på en morgonpromenad, som inte direkt gör en på sämre humör.

På tillbakavägen går jag via HiperDinon bredvid vårt hotell och köper färskt bröd. 8:40 kommer solen till vår balkong, och det är helt perfekt - då inleds frukosten. Jag tycker för övrigt att morgonsol är den allra bästa balkongsolen man kan ha på semestern. Jag njuter så av att dricka morgonkaffe i solen, och på kvällen sitter vi sällan på balkongen och har i allmänhet fått tillräckligt av solen då, i alla händelser.

Semestersmörgås.

Igår tillbringade vi mer eller mindre hela dagen vid poolen, men idag var vi mer aktiva. Vi promenerade längs strandpromenaden ända tills vi kom till Playa de las Americas (tog väl en dryg timme?), där vi satte oss ner och tittade på de dödsföraktande surfarna. HUR kan man bromsa, om man väl har lyckats komma upp på vågen, innan man slås sönder och samman mot de vassa stenarna?

Sedan spelade vi minigolf och åt lunch innan vi traskade tillbaka.

På hemvägen unnade vi oss pedikyr (för 22-åringen och mig) och manikyr (för 12-åringen, som valde lila nagellack). Så lyxigt med släta och fina fötter.

På hemvägen började vi misstänka att ett oväder eventuellt skulle braka loss strax. Men mirakulöst nog sken solen på vår strandremsa ända tills den sjönk bakom husen, trots att det alldeles uppenbart regnade en bit inåt land.

Det här är kanske inte ett ställe dit man kommer för matens skull. Men då man är medveten om det från början och inte har för höga förväntningar går det bra - och ibland blir man dessutom glatt överraskad.

Men finast av allt är nog omgivningen vid måltiderna. Att sitta och äta utomhus, i behaglig halvskugga, med den här utsikten är nog fantastiskt i februari.

Även här har vi nåtts av nyheterna om vad som händer i Ukraina och är naturligtvis också oförstående, ledsna och arga. Men i och med min oförmåga att analysera bättre än mer insatta och skarpare människor gör eller fördöma med mer kraft är människor med större inflytande gör håller jag bloggen som ett fönster till vår privilegierade semesterbubbla.

1. Även vår Familj, har Firat Nyåret 1987/1988 på Playa Dell As Americas, då det blivit över Pengar, efter Lägerskoleresan till Grekland, i Maj 1987, så Pappa, tänkte, att vi kan Pröva Kanarieöarna, med dessa. Underligt nog, fast det redan, fanns Flygplan av Modellen Airbus, vilka egdes av Bolaget Carair och som på grund av mindre utrymmen för Bränsle, än Finnairs DC 10, flög allra längst till Kanarieöarna, blev det ändå, till Besvikelse, att flyga i bägge riktningarna, med DC 10, med tex, sina Vidrigt obekväma, sk Tubhörlurar, som Öronläkare, med Gott Sammvete, kunde Totalförbjuda, att användas, då man tränger in dem i öronhålen, vilket ju Skadar hela Hörselsystemen, i bägge Riktingarna, blev Flyget, en Timme försenat, på vägen till, på grund av Däckexplosion, under Planets föreående Resa tillbaka till Helsingfors och på Hemvägen, på grund av Dimma i Helsingfors, då det skulle lyfta därifrån, för att flyga Följande Människor till Teneriffa och Oss och -många andra tillbaka. Hade före Landning på Teneriffa, lävt i Stereotypin, att ingen annan Flygplats, än Helsingfors, har Tubar, vilka man går genom till och -från Planen, men där, hade man ju sedan fel, då man märkte, att man promenerar i en Tub, riktigt på Teneriffa Flygplats, en annan Shock, var, då Matlistorna på alla Restauranger, fanns både på svenska och -finska, fast med Skrivfel, som tex, att Porsaankyljys, hade blivit till Porsaankiljis och Pappa, förklarade som Orsak, att det i dessa Trakter, finns Turister, som faktiskt inte kan andra Språk, än tex, finska. På Resan, insåg man på Allvar, att inte Finländska Mediciner, hjälper mot Bakteriestammen i dessa Länder, men på Apoteket, fick vi Mycket Professionell Service, då vi frågade efter Magmediciner, bbörjande från, att de frågade om Åldrar, Grundsjukdomar osv och Medicinen, hjälpte med en Gång! I det Stora Hela, konstaterade vi ändå, att det fick vara Första och -Sista gången, vi Reser till Kanarieöarna, där det ändast, vimlar av både Fulla och -Nyktra Turister och på Hemväg i Bussen till Flygfältet på Teneriffa, höll Guiden, en riktig Mediteringstund, då Hon hittade på alla Positiva Sidor av Finland, som att man åter igen, kan gå i Bastun, äta Korv osv, då det inte riktigt på den tiden, inte fanns Bastun på Hotellen i Södern, vilket ju är litet annat Idag. Men Skön Fortsättning på Semestern och säkert, Läser vi ännu Fortsättningen.