lördag 30 december 2023

Julen 2023

Julhelgen - och julveckan - var intensiv och fin. Man tycker ju att man kanske vid den här åldern skulle ha lärt sig att förbereda sig för julen i god tid, och till exempel skaffa (och paketera!) julklapparna redan i november, men tydligen inte. Litet stressigt blev det de sista dagarna. Fast å andra sidan är det ju ändå maten vi fokuserar mest på i vårt julfirande.

I år började vi hemma hos svärfar den 23., då vi åt en lång, god och trevlig jullunch tillsammans med dem och makens syskon med respektive. Till kaffet kom sedan också många kusiner/barnbarn. På julafton var vi hos oss, totalt nio personer, och inledde med den fina drinken på bilden. Rosmarinkvistar och lingon frystes in i ett isblock, och sedan hälldes en GT på "granen". Fint och gott - och det doftade dessutom granaktigt, tyckte jag.

Maken hade gravat sik, och det blev fantastiskt. För övrigt åt vi andra fiskar, rom, traditionella julrätter och nya, vegetariska, tills vi var belåtna och övermätta, precis som det ska vara på julen. Efter julklappsöppningen fortsatte pratet och skrattet i flera timmar, tills gästerna som inte övernattade åkte hem.

På juldagen åkte vi på den redan traditionella resan till Stockholm. När vi kom fram på annandagen tittade vi först i butiker, och gick sedan på Fotografiska muséet på eftermiddagen. Maken bjöd på fikabuffé i deras restaurang, och det var ju verkligen något alldeles extra. Gott fika och fantastisk utsikt.

Sedan blev det middag hemma hos min bror och barnens kusiner, gott och trevligt.

Rätt sent på kvällen traskade vi genom stan till vårt hotell. På sommaren upptäckte minstingen och jag det trevliga och utmärkt placerade Queens hotel, och nu hade jag bokat rum där igen. Vi hade ett trepersonersrum denna gång, och när vi kom fram upptäckte vi till vår glädje den jättefina franska balkongen, som vette mot den juldekorerade Drottninggatan. Så fint! Sedan sov vi som stockar i de bekväma sängarna.

Nästa dag gick vi på stan igen, och umgicks med min brors familj en gång till, innan vi tog båten hem igen.
De två sista mellandagarna jobbade vi, men på distans och med rätt lugn takt. Både vi och hundarna, som varit på lande med en kompis under vår Stockholmsresa, var nöjda, trötta och belåtna hemma i soffan igen.

Den gamla Fatboy:en är för övrigt hundarnas favoritplats. Vi har redan gjort oss av med två, och hade tänkt ge bort också den sista nu i samband med att vi ytrenoverar sovrummen. Men vart vi än förde den under städnings- och renoveringsprocessen letade hundarna reda på den och lade sig i den, så nu har vi nog inte hjärta att ta den ifrån dem. Det får bli deras bädd nu.