torsdag 23 juli 2015

Landeprojekt

Ja, och sedan åkte vi hem från holmen - redan för några dagar sedan. I går var jag en sväng till stan för att sköta litet ärenden (och tvätta några maskiner tvätt), och medan jag var borta hade resten av familjen tydligen tröttnat slutligt på det ruttna sommarvädret 2015 och dragit i gång några projekt.

Vi hade ett outnyttjat utrymme på lande, en skrubb vid ena ingången. När vi köpte stugan fanns där ett torrdass, men liksom inne i tamburen - en mycket märklig lösning. Vi byggde rätt snabbt ett annat dass på gården och tömde detta, men nu har skrubben legat i träda i många år. Nu tänkte vi (äntligen) bygga om det till ett förråd för flytvästar, regnkläder, utedynor, dammsugaren, strykbrädet, tomflaskor och allt möjligt annat som nu tar upp plats i rum som kunde utnyttjas bättre. I går och i dag har maken reparerat och målat det och nästa steg är att bygga hyllor. 

Flickorna fick en annan idé och tömde bastukammaren och började måla om den. Den har tidigare bestått av furu, furu och furu men blir nu Greklandsinspirerat vit med blå detaljer. Mycket, mycket, mycket vackrare nu än den var förut. Nu vill jag bara inreda den på nytt också, med en utdragbar soffa istället för de tidigare sängarna (också de ärvda av de tidigare ägarna) som proppats in och gjort rummet mycket trångt. 

Basfärgen i både bastukammaren och skrubben är krämvit, men fönsterbågarna (och kanske dörrarna?) blir blå. Efter ett misslycket försök hittade vi den i vårt tycke perfekta blå färgen - en ganska mörk och klar färg.

Tänk vad vi har gjort mycket på vår stuga i år, efter många år av bara basunderhåll. Nytt kök, kommunalt vatten och nu också "nya" rum.

Och jag - jag har handlat i matbutiken, bageriet och Alko i dag (och samtidigt kört vår landegranne, som inte längre kan köra bil, på hennes ärenden). Så har jag varit i skogen och plockat kantareller och blåbär (finns rikligt av båda) och kokat massor av vinbärssaft - jag tror att våra vinbärsbuskar aldrig har haft så mycket bär. Någon nytta gör regnet. Och diskat hundra gånger - men det är ju nästen ett nöje i vårt nya kök, med obegränsade mängder rent vatten.

I morgon är det dags för sommarens andra utflykt - då åker vi till Örö för ett par dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar