onsdag 1 juli 2015

Semester dag 1


En sådan dag! I fjol (och flera år innan dess, har jag på känn) började min semester med minst en iskall och regnig vecka, då man städade inomhus och spelade spel och läste och väntade på att sommaren skulle komma. Men i år har de dåliga veckorna (och de har ju varit riktigt usla) tillbringats på jobbet. Och i morse vaknade jag på den första semesterdagen och märkte att solen strålade. Hela dagen har jag håsat omkring som en sommarfnattig mygga, av och an mellan solstolen (man måste ju njuta när solen en gång skiner) och de tusen jobb som man borde (och vill) göra när man flyttar ut till lande. Och diverse utom min kontroll, som att köra minstingen till simskolan och jaga rymmande hundar... 

... och en vedleverans, som vi hade bett att skulle komma någon gång inan veckoslutet.  Den sällsynt alerta vedleverantören ringde dock redan halv tio i morse och sa att han kommer nu. 

Vid sextiden på kvällen hade det svalnat så att jag kunde tänka mig att köra upp litet ved för backen. Då visade det sig dock att skottkärrans hjul var sönder (ventilen hade lossnat) - men man tager vad man haver. Efter en timmes svetting jobb har vi nu kanske 1/4 av högen i vedlidret. Fortsättning följer alltså de inkommande dagarna.  

Vilken bra första semesterdag - sol, värme, och en lämplig blandning mellan somriga sätt att slöa (solstol, filt på gräset, hängmatta, glass och kaffe i solen) och fysisk aktivitet. Femåringen började i simskolan och elvaåringen lånade fem böcker på biblioteket - och läste ut två av dem under dagen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar