måndag 27 juli 2015

Växtkraft

Om det har undgått någon, så är den här sommaren riktigt usel vädermässigt - för semesterfirare alltså. Regnig och kall, de soliga dagarna kan räknas på ena handens fingrar och det har inte hänt EN ENDA GÅNG att man har fått så varmt i solen att man har sökt sig i skuggan eller tagit ett dopp. Men växternadverkar gilla den här typen av sommar. Femåringen var och "hjälpa" vår granne med trädgårdsarbetet och kom hem emd en så här vacker bukett.
 
Och den här busken (en hortensia, kanske?) som vi fick av en gäst är helt magisk. Först ställde jag den i köket och glömde bort den i två dagar, och då var den grå, vissen och ledsen. I ett försök att rädda den ställde jag ut den och vattnade den (massor), och vips var den blå och pigg igen. Under vår övecka hade den visst fått det litet torrt och dessutom blåst omkull, så den var igen grå, vissen och maläten. Men jag lyfte upp den och vattnade den, och vips var den sig själv igen. Nu har den stått blå och grann i snart fyra veckor, och enligt den medföljande lappen ska den blomma till mitten av september (och på lappen stod det dessutom att den bara är för dekoration, inte ätlig. Tur det, annars kunde man kanske ha fått lust att äta en ill-blå blomboll).  

Och vår gamla vinbärsbuske har aldrig levererat lika mycket bär förut. Jag har redan kokat fem liter saft, och mer ser det ut att bli.

Men som motvikt, så ni inte ska tro att jag har fått gröna fingar (haha), så klarar sig solrosorna i stan inte så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar