fredag 14 augusti 2015

Åter till ordningen

På semestern blir det ju mindre strikt med allt (åtminstone i vår familj). I synnerhet med matvanorna. Mera sött, mera salt, mera grillat, mera fett, mera alkohol, mera saft, mera choklad... ja, mera allt. Jag tycker absolut det är ok, maten är viktig, och på semestern ska man njuta.Men så småningom måste man ju återgå till sundare vanor igen, och på söndagen gjorde vi ett familjebeslut om nolltolerans i veckorna. På helgen får man äta vad man vill, men i veckorna ska vi försöka äta hälsosamt.

Första veckan gick - sådär. På måndagen tillredde sjuttonåringen hemlagade wienerschnitslar (stavning? i synnerhet i pluralis?), som var oerhört goda man kanske inte riktigt i linje med beslutet... Tisdag var det kycklingsallad, klart godkänt, men på onsdag år vi resterna och det såg så ynkligt ut att jag lagade en pannkaka till efterrätt. Torsdag wok, godkänt, och på kvällen blev det tal om bastu. Men när någon påpekade att man i så fall inte får dricka öl eller kakao efter bastun tappade alla tydligen litet av lusten och bastun blev aldrig värmd.

Men nu - nu har jag bestämt att helgen började. Jag har jobbat jätte-jätteflitigt hela veckan och fick precis en speciellt jobbig artikel, som jag har skjutit upp hela veckan, skriven.  Så nu är jag nog värd en lyx-kaffepaus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar