torsdag 27 augusti 2015

Vardagsmat

Bloggen har blivit litet försummad på sistone. Det har varit en mycket hektisk vecka med ett stort evenemang på jobbet förra fredagen och femtonåringens konfirmationsfest på söndagen. Men det var inte det jag tänkte skriva om i dag (jag kanske återkommer till konfirmationen senare, när jag har laddat ner bilderna från kameran), utan vår nya, utmärkta matordning.

För tredje veckan nu har vi ett system där de tre skolbarnen lagar middag var sin dag i veckan. De planerar menyn på söndag och skriver vad de behöver på en inköpslista, så handlar jag och så lagar de maten på sin dag. Och det är ett så bra system!

Det minskar stressen, när maken och jag bara behöver hinna hem till middagen (och inte för att laga middagen först). Middagarna blir mer omväxlande - vi har bland annat ätit chicken satay och vegetarisk gryta med sojakross och svarta bönor den senaste veckan. Dessutom har jag en känsla av att både kostnaderna och den slängda maten minskar när veckomenyn planeras i förväg. Och flickorna gillar att laga mat, så de verkar inte lida av sina nya uppgifter. Bara en vardag blir kvar till mig eller maken, och på fredagen (och helgen) brukar vi ändå laga något litet extra alla tillsammans.

Så den här nya ordningen ska vi verkligen, verkligen försöka hålla fast vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar