lördag 19 december 2015

Bra helg so far

Vad bra det blev! På fredag kväll brukar man ju vara rätt trött, så också i går, men vi var bjudna på glöggfest så vi tog barnen med och åkte dit. Sedan fortsatte kvällen något oplanerat hemma hos makens bror. Vi träffar dem alltför sällan nuförtiden, alla har så fullt upp, men i går blev vi sittande i sofforna och bara pratade - och det var så trevligt. Något tag efter tio gjorde jag ett halvhjärtat försök att åka hem, men ingen lyssnade så värst och nästa gång jag tittade på klockan var den över tolv och sexåringen hade somnat på mattan i sin kusins rum.

Och i dag vaknade vi sent och långsamt. Maken och tolvåringen åkte först iväg och julhandlade, och kom hem några timmar senare nöjda och belåtna - de hade fått mycket uträttat. Sedan for jag, och trots att köpcentret var fullsmockat hade också jag flyt. Jag fick nästan allt fixat, bara några klappar saknas men också dem har jag en plan för.

Nu är maken i stan på julmiddag med sina kompisar och sjuttonåringen på fest. De tre minsta flickorna och jag har ätit och sett på lördagsfilm (av min favorittyp, hjälte räddar världen från katastrof - denna gång utomjordingar), och i kväll ska jag ovanligt nog ännu agera taxi och köra efter maken och sjuttonåringen och hennes kompis. Vi bor så väl beläget att det inte brukar behövas, men i dag tänkte jag vara snäll.

Konstigt, att ibland känns veckosluten hektiska och som om det inte blir till någonting - man bara jagar runt, irriterar sig på hemmarådd och varandra och får varken något uträttat eller vilat. Och så finns det andra, som detta - fullt av trevliga upplevelser, man har fått mycket gjort, alla är sams och glada och man känner sig dessutom lugn och utvilad. Och så är det ännu söndagen kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar