tisdag 12 juli 2016

Årets trädgårdsland

Efter de tidigare årens succéer med mitt trädgårdsland förstår jag att alla är mycket nyfikna på hur det går i år. Den här gången tänkte jag att jag skulle satsa aningen mera, eftersom vi 
a) totalt kommer att vara fem veckor på lande i år och
b) har vatten. 

Jag började alltså med att välja plats med omsorg - rätt nära terassen och gården, på en nästan jämn plätt som inte hade berg två centimeter under jordytan. Den utvalda platsen såg ut som ovan.

Efter att jag hade klippt gräset, jämnat ut markytan, placerat ut täckduk och en träram såg det ut så här. 

Och så fyllde jag ramen med färdigköpt, gödslad mull (utan ogräsfrön, hoppas vi). Hunden - och sexåringen - var med.

Nästa skede var att åka och köpa små plantor (eftersom jag började för sent för frön), men här drabbades projektet av ett allvarligt bakslag. När vi kom fram till växthuset visade det sig att det var stängt, tillbommat och till salu. Ett par dagar gick åt till att fundera på vad jag skulle göra nu (eller i själva verket till båtutfärder och annat program, då det halvfärdiga landet lämnades åt sitt öde). 

Nu har jag hittat några ynkliga små plantor gräslök, dill och persilja här och var. De ska ta sig och frodas, hoppas jag. Till höger har jag sått sallad, den ska väl hinna komma upp. Kanske litet lök i mitten? Eller vad jag nu råkar hitta här på ön ännu... Ser ut som om framgångshistorien med mina odlingar utökas med ytterligare ett kapitel i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar