söndag 31 juli 2016

Sommarnöjen

Så tog arbetsveckan slut, och jag for tillbaka till lande som ett streck. På lördagen pysslade vi hemma, och på eftermiddagen åkte vi ut en sväng med båten så barnen skulle få simma. Jag brukar sällan simma utan bastu nuförtiden, men av någon orsak tog jag nu ändå också min simdräkt med. Förvånande nog blev jag sedan litet simsugen, och ännu mer förvånad blev jag när jag klivit i och märkte att det var riktigt varmt. Vi var vid randen av den stora Bruksfjärden, och det måste ha blåst in en massa varmt ytvatten, för man kunde simma länge, länge utan att börja frysa - minsann ovanligt i finländska hav.

I morse regnade det, och vi bestämde oss för att åka till Kasnäs och äta lunch. Vi stannade vid café Källarvinden, som till vår glädje erbjöd brunch - och vilken brunch sedan! Allt var hemgjort, gott, innovativt och vackert. På bilden syns efterrätten, Britakaka i burk. Härligt.

Och chiliplantan levererar. Undrar hur man ska kunna ta tillvara allt - så här mycket kan man ju inte äta (chilin är dessutom ganska stark). Torka kanske, eller lägga in i olja. Måste googla.

I kväll har vi packat, och i morgon blir det tidigt väckning. Liksom tidigare somrar ska vi tillbringa en vecka på min arbetsgivares ö i ytterskärgården, och i morgon börjar vår vecka. Vi hoppas på vackert väder och fina upplevelser, liksom tidigare år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar