torsdag 7 juli 2016

Otursdag

Hunden hade litet otur i går. Området runt våra vinbärsbuskar var helt igenvuxet efter att vi hade varit borta från lande i tre veckor, och när jag började röja runt buske nummer två undrade jag varför jag plötsligt hade en massa getingar som surrade runt mig. I samma stund som jag upptäckte det stora boet i busken blev hunden (som var mig i fötterna, som alltid) stungen. 

Ojoj, tänkte jag, här kan vi ju inte fortsätta, och gick ner för att putsa det höga gräset runt parkeringsplatsen i stället - nu med hunden OCH sexåringen tätt i hasorna. Sexåringen "skulle prova hur det känns att sitta i förarsätet" och råkade av misstag smälla igen bildörren så hunden fick svansen emellan. Stackars tax, riktigt ont både i nosen och svansen. Men senare åt den sin mat och svansen verkade inte bruten, så vi lämnade den i köket för att vila sig när vi åkte på utfärd. När vi kom hem sju timmar senare verkade den bättre, viftade och hälsade och rusade skällande ut - tills den kom tillbaka, hoppande på tre ben. Ena bakbenet var sjukt, jag vet inte vad som hade hänt - kan den ha gått tillbaka till getingarna för att visa vem som bestämmer?  

I morse hördes misstänkta snarkningar från andra halvan av dubbelsängen när jag vaknade. Där sover sexåringen (med lov) när maken är borta och taxen tyckte tydligen att han i natt (utan lov) förtjänade en plats i människosängen.Och smart nog valde han inte min sida.

Nu verkar taxen pigg igen - men vad ska jag göra med getingboet? Det är mycket vackert (har de byggt in röda vinbär?), och i princip har jag inget emot getingar. Men hur ska jag kunna plocka vinbären i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar