torsdag 8 februari 2018

Nytt jobb, nya rutiner

En vecka har jag nu jobbat på nya jobbet. Allt går bra, kollegorna är trevliga, och jag håller på att lära mig vad alla heter och vad de jobbar med och sätta mig in i mina egna uppgifter. Jag bytte bransch helt, så det är en hel del nytt att lära sig. Lyckligtvis går vi parallellt med de "gamla" som har skött mina kommande uppgifter i en hel månad, vilket känns mycket lugnt och generöst i dagens arbetsliv.

Ute blev det äntligen vinter, också här i södra Finland. Det är minusgrader och mycket snö, och så mycket ljusare än för några veckor sedan. Jag har aldrig gillat januari och februari, men i år är det ju en helt annan sak. Jag var ledig hela januari och är också nu mer utvilad än jag har varit sedan det första barnet föddes (antar jag). Inga problem i år, alltså. Och om en dryg vecka ska jag åka med andra dottern till Hongkong! Vi har ju som tradition i familjen (andra barnet redan, så då är det väl en tradition?) att när ett barn fyller 18 får den åka med ena föräldern på en lång resa, och själv välja resmål. Störstingen var till New York med sin far, och nu valde sjuttonåringen alltså Hongkong. Det blir enormt spännande. Vi har googlat en del och börjar forma en bild av vad vi vill göra under vår vecka där, men har också lämnat massor av oplanerad tid för att bara gå omkring i staden och uppleva den.

På bilden ser ni för övrigt gårdagens middag - en innovation som var så enkel och så god att jag nästan måste tipsa allmänheten. Jag gjorde så här: skär några potatisar, en batat, några polkabetor och en palsternacka i kuber. Skiva en lök. Lägg allt på en plåt, ringla över litet olivolja och salta. Blanda om. Skär fyra choritzokorvar i slantar och tillsätt dem. Lägg in i 200 grader varm ugn i 30-40 minuter, blanda om en gång under tiden. Klart!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar