torsdag 18 juli 2024

Gamla Linköping, Bergs slussar och Tullgarns slott

En viktig del av besöken i Sverige är naturligtvis att fika. På tisdagen åkte vi först till Gamla Linköping. Vi vandrade omkring på kullerstensgatorna och tittade in i alla hus (dagens höjdpunkt för fjortonåringen var en smyckesbutik där hon hittade tre fina ringar), innan vi satte oss och fikade. Hallonsodan var bekant, men krusbärssoda hade vi aldrig testat förut. Mycket god var den också, och färgen skulle ju pigga upp vilken bål som helst.

Färden fortsatte till Bergs slussar, som maken länge velat se. Mycket båtar och mycket folk, och roligt att se på slussningen.

Vi promenerade längs bryggorna ända ner till sjön.

På "hem"vägen googlade jag fram en libanesisk restaurang i Norrköping, och där åt vi kanske resans bästa middag. Kycklingspett med massor av såser och små sidorätter. Sedan upprepade vi det utmärkta kvällsprogrammet från kvällen innan, med kvällsbad i poolen. Sunlights pool var stor, 25 meter lång, och bra tempererad - varmare än simhallspooler brukar vara, men ändå uppfriskande.

Nästa förmiddag var det dags att ta farväl av Nyköping, efter en promenad i den morgonsömniga hamnen.

Vi körde vidare till vackra Tullgarn slott (via en korvkiosk). Det visade sig att man inte fick gå in där på egen hand, så vi deltog i en guidad visning, och det var tur det - guiden var bra, och nog är det ju trevligt att gå omkring och lyssna på någon som berättar historier istället för att läsa på skyltar. Fint slott, värt ett besök.

Tillbaka i Stockholm började vi i Saltsjöbaden, som jag aldrig hade sett. Vi åt härlig middag på en restaurang i hamnen och promenerade sedan längs stranden en stund, innan vi körde mot vårt hotell för sista natten. Det hette Unity och låg i Hammarby Sjöstad, och var också mycket fräscht och bra.

Fjortonåringen stannade på rummet, men maken och jag ville ännu ta en kvällspromenad. Först verkade förorten tystare än tyst, vi såg bara någon ensam förälder med barnvagn, men plötsligt såg vi en folksamling på håll. Vi gick för att se vad som hände, och det visade sig vara något slags ölfestival, där flera små bryggerier serverade sina produkter. Skoj att råka stöta på det, vi drack var sin liten öl innan vi gick vidare.

Nästa morgon tog vi morgonbåten (07.10!) till Åbo och var hemma på lande igen sent på kvällen, välkomnade av överlyckliga hundar. Fint det också.