måndag 15 juli 2024

Nyköping, Trosa och Stendörren

 

Av förekommen anledning hade vi inte gjort upp speciellt noggranna planer för Sverigeresan. Vi ville inte köra så långt, och jag hade aldrig (? tror jag) varit i Trosa, så det var ett önskemål från min sida. Vi försökte i första hand boka hotell i Norrköping (i Trosa fanns inget rimligt prissatt), men det var så fullbokat så jag tittade på andra närliggande städer. Och så råkade jag hitta Sunlight hotel i Nyköping, som finns i den gamla tvålfabriken, och det var ett riktigt lyckokast. Så roligt, personligt och bra hotell, med härligt morgonmål.

I morse åkte vi iväg till vackra Trosa, och promenerade omkring.

De är så bra på mys i Sverige. Som här, på bryggan i Trosa småbåtshamn, hade de lagt ut dynor i trappan. Mysigt och trevligt att sitta på, och det var ju "till ingen nytta" för hamnen, bara trevligt för besökarna.

Efter att ha promenerat omkring i ett par timmar åt vi lunch och åkte sedan vidare mot Stendörrens naturreservat.

Där finns skärgård och holmar, sammanbundna med olika slags broar. Så fint.

Så småningom började det regna, och vi åkte tillbaka mot Nyköping, där det till 14-åringens lycka fanns en stor Lager 157-butik. Dagen avslutades med bastu, pool och en öl i baren på eget hotell. Riktigt bra semesterkänsla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar