torsdag 25 juli 2024

Utfärder

På söndag kväll anslöt sig 24-åringen till landegänget, och på måndag morgon var det dags för ett spännande äventyr för minstingen - hon skulle åka ensam med dagsbåten från Åbo till Mariehamn. Där blev hon mött av sin kompis med pappa, och sedan åkte de på kryssning till Visby.

Jag körde henne till båten tidigt på morgonen, och fick därmed möjlighet till en ovanlig upplevelse - morgonkaffe på Åbo torg! Det var redan varmt, och härligt att sitta där i solen.

Sista dagen i Sverige handlade vi i en ICA (vi hade kylkassen med), och en av delikatesserna som fick följa med hem var flodkräftor. Dem åt vi en vacker kväll - såå goda! Vi måste reda ut om man alls hittar dem i Finland - åtminstone inte till samma rimliga pris som i Sverige, misstänker jag.

Nästa dag lämnade vi dottern som hundvakt och åkte på utfärd till goda vänner i Korpoström. Härlig mat och mycket babbel, och på morgonen vaknade vi i deras strandbod med den här fina utsikten. Vi lämnade dem efter en sen och lång frukost, och hade sedan en oplanerad dag på tu man hand framför oss. Finns inte mycket som ger mer semesterkänsla än det.

Vi började i Korpo, där vi tittade på kyrkan och åt jordgubbar på torget. Sedan fortsatte vi till Nagu, där vi vandrade omkring i hamnen (vad mycket butiker och restauranger där finns nuförtiden!) och åt lunch. Några kilometer (och en färja) till, och så drack vi kaffe i Sattmark. Dagen var mycket varm och vi blev ganska matta, så nästa stopp blev ett dopp i Littois träsk.

Till sist hann vi ännu med en utfärd till vackra Åbo varv, innan vi plockade upp minstingen och hennes kompis, som kom med båten i bakgrunden, och åkte tillbaka till lande. Trevlig utflykt, på alla sätt.