torsdag 25 maj 2017

Lande - igen!

Hälsningar från lande (jag har nog faktiskt jobbat emellan också, men det råkar nu vara Kristi Himmelsfärd-veckan med litet extra lediga dagar...). Solen skiner, luften är ljummen, kvällen är ljus och det är gott att leva i Finland. 

 
Maken har köpt en ny matlagningspryl - den finska pizzaugnen Uuni. Man värmer den med pellets i 15 minuter (öppen eld längst bak i ugnen!), och så kan man börja skicka in pizzorna.

Efter 1 1/2 minut är pizzan färdig. Fungerade som tåget, och blev fantastiska pizzor. Kommer antagligen att bli många pizzor i sommar... 

Maken har börjat bygga terrassens nya del. Jag har städat inomhus - nästa gång vi kommer (veckan efter studentdimissionen) håller jag min försenade vintersemester och stannar här hela veckan med några döttrar, och då är det ju trevligt om det redan är städat. Men visst hann vi med en timme i solstolen också, efter pizzalunchen och innan det blev mulet.

Här är vansinnigt torrt. Mitt trädgårdsland var dammande torrt, och jag har vattnat och vattnat. Dessutom tror jag att grannens katt har misstagit mitt land för en kattlåda (ingen respekt!), så jag fick plocka bort litet kattlämningar och fylla igen litet gropar. Få se om det tar sig nu - litet regn skulle nog behövas.   

Till sist min nya sommarväska, gjord av en gammal tältduk, som jag köpte i Camden. Kolla vad den är färgmatchad till vårt lande - helt av en slump.

1 kommentar: