lördag 6 maj 2017

Landelördag

Den första dagen i år som känns som sommar (otroligt, det här vårvädret, för sex dagar sedan snöade det ju!), och det råkar vara en landelördag! Dagen inleddes med den årliga turen till återvinningsstationen. Tänk att vi köpte det här torpet för fjorton år sedan, och fortfarande hittar vi så mycket bråte att vi fyller minst en släpvagn per år. De första åren var det gamla kylskåp och spisar och söndriga sängar, så småningom blev det mera mot mögliga madrasser och bitar av korrugerad plåt. I år skriver vi historia, för nu förde vi faktiskt bort de allra sista rostiga tunnorna som stod i skogen. De måste ha varit tiotals från början.   

Grillpremiär! Körv till lunch.

Och invigning av nya terrassbordet. Vi är bara tre (och hunden, naturligtvis) denna helg - alla tonåringar skulle på cykelhajk med scouterna, så de blev i stan.

Paus i solen.

Första gången i år som man kan gå barfota! Marken är inte ens kall!

Sedan sådde jag mitt trädgårdsland, det har nog aldrig hänt så här tidigt förut. Gräslöken växer redan glatt, och jag kompletterade med lök, dill och persilja. Och så slog jag till med en ny rabarberplanta som skymtar i bakgrunden. De gamla, som fanns här när vi kom, har tynat bort allt mer under de senaste åren. Jag vet inte om de har gjort av med alla näringsämnen i marken (fast jag har försökt gödsla) eller helt enkelt kommit till ändan av sin livscykel - enligt makens snabba googling kan de ge frukt i upp till 25 år, och de kan nog bra vara så gamla. 

Och så har jag grävt en djup grop, vars användningsområde man diskret kan förbigå. Den väntar nu på att maken ska bli inspirerad för del två av projektet, så att säga.

Så småningom blev det dags för dagens andra grillning - biff till middag. Nu har vi alla varit ute i tio timmar (och är rätt röda om nosarna), och bastun håller på att bli varm. Jag misstänker att det blir en tidig kväll och en lång natt efter bastun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar