torsdag 4 maj 2017

Sjukdag

 
Den korta arbetsveckan blev ännu kortare, för jag vaknade med magsjuka i natt. Många år sedan sist, och oerhört konstigt att mamman i familjen blir sjuk först - varifrån kan jag ha fått smittan? Jag har alltid litet vagt dåligt samvete när jag är sjuk, och känner hela tiden efter om jag nu verkligen är så sjuk, eller kunde jag vara på jobbet i alla fall? Men på det sättet är magsjukor bra, att man kan vara absolut övertygad om att man inte är i jobbskick och att ingen vill ha en på arbetsplatsen. Så det är bara att gilla läget - tur att vi råkade ha isglass (och det fyrbenta sällskapet, som alltid välkomnar en plats på ens ben i soffan). Och eftersom jag tydligen får finna mig i att dagen inte blir värst produktiv (jag tömde en diskmaskin i morse, blev matt, lade mig i soffan och vaknade två timmar senare) hinner jag ju fundera på viktiga frågor som:

- När man mår illa vill man ju verkligen inte ha kaffe. Men en del av huvudvärken kanske beror på att man inte har druckit kaffe? Så ska man pina i sig kaffe? (Svar: tydligen. Jag drack en minikopp i små klunkar. Huvudet tackar, magen ej, men på det stora hela mår jag litet bättre efteråt)

- Månne min kompis har fått sin hund redan? Måste fråga, när jag orkar.

- Vad ska jag ha för blommor i balkonglådan (ser de torra ljungbuskarna i den från min soffplats och det nuvarande läget kräver absolut en förbättring)?

- Om man skulle vara så lycklig att man får åka utomlands på semester i oktober, vart borde man då åka? Där det är varmt, men inte för turistigt? Bra boende, gärna både pool och lekmöjligheter för minstingen, men också intressanta saker att uppleva för de större i närheten? God mat och vackra landskap, men inte allt för dyrt?

I går fick vi för övrigt ta en tjuvtitt i vårt nyrenoverade kontor - hit flyttar vi tillbaka om ett par veckor. Som ni ser blir det ett öppet kontor, men med moderna lösningar som tysta rum för koncentrationskrävande jobb, working café för snabba, spontana möten (och kaffekokning) och vanliga telefonboxar och mötesrum. Blir säkert bra.

För övrigt II - i juni börjar jag jobba heltid igen, tre månader tidigare än ursprungligen tänkt. Men jag har mycket semester och övertid som  jag får ta ut under sommaren, så det blir nog bra, det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar