lördag 16 december 2017

Förnyelse

Det har hänt så mycket sedan sist. Det största är att jag har sagt upp mig på mitt jobb, efter sex år som heltidsanställd och kanske fyra år som frilans innan det. Och skrivit på ett arbetsavtal med en annan organisation.

Jag har funderat ganska mycket på för- och nackdelar med att byta jobb, för faktum är ju att man aldrig på riktigt kan veta hur det är på en arbetsplats innan man jobbar där. Eftersom jag har det bra också på mitt nuvarande jobb kan jag alltså inte veta om jag kommer att ångra att jag bytte jobb. Men så kom jag fram till att det som jag alldeles säkert skulle ångra var om jag aldrig vågade prova, utan bara fastnade i de gamla hjulspåren. Så byte blir det.

På fredagen hade jag min sista officiella arbetsdag. Jag kommer dock att gå dit ännu i mellandagarna för att städa upp och skriva ner processer och instruktioner (fick den enkla uppgiften "skriv ner allt som finns i ditt huvud"). På fredag kväll bjöd jag sedan hem mina 15 närmaste kollegor - 12 kunde komma - på avskeds- och lillajulsfest. Vi har ju tillbringat en massa tid tillsammans de senaste åren, men hållit arbets- och privatlivet ganska långt isär - jag tror jag aldrig har gjort något tillsammans med någon av dem på fritiden. Nu kändes det rätt och lämpligt att bjuda hem dem, som förutom kollegor börjat bli vänner. Och vi hade en så trevlig kväll. Jag tror att tanken från början var att vi skulle fortsätta ut på stan, men vi satt kvar vid matbordet till halvett-tiden på natten. De två yngsta kollegorna orkade eventuellt med en krogrunda ännu efter det, men resten åkte nog hem.

Att lämna sina kollegor är ju i själva verket den enda stora nackdelen med att byta jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar