måndag 18 december 2017

Utfärd till Tammerfors

I går gjorde vi en dagsutfärd till Tammerfors. Där bor min gamla studiekamrat (och fjortonåringens gudmor) med sin familj, och vi brukar träffa dem ungefär en gång per år - tänk att ett avstånd på två timmars bilfärd gör att det blir så sällan!

Vi började med lunch hemma hos dem och uppdaterade varann om det senaste. Sedan gick vi på det nya Muminmuseet, och det hade ju blivit jättefint! Där fanns originalteckningar och gamla figurer, men också interaktiva delar - man kunde bland annat röra vid hattifnattar som projicerats på en vägg, och då blixtrade det till (de är elektriska, som känt).

Och så fick man dekorera muminpepparkakor! Här har Muminpappan kökstur, som ni ser.

Till sist hann vi upp i utsiktstornet i Pyynikki, precis innan det blev helt mörkt. Så fint!
 
Och uppleva deras legendariska munkar, som faktiskt var ovanligt goda.

Så körde vi hem igen, och åttaåringen somnade i den mörka bilen innan vi hade hunnit ut på motorvägen och vaknade när vi stannade den på vår gård två timmar senare. Sedan var det naturligtvis litet svårt att få tag på sömnen på kvällen, så den lilla ängsliga typen (Mamma, du sover väl inte?) tillbringade till sist natten på en madrass på golvet bredvid vår säng.

Och i dag njuter jag av den första lediga dagen! Jag började med en kopp kaffe när jag hade skickat iväg åttaåringen, och sitter nu bredvid den snarkande hunden i soffan. I dag tänkte jag syssla här hemma, städa upp litet, gå igenom posthögen, betala räkningar, skicka några mail som jag inte hann med förra veckan och så. Från och med i morgon blir det väl mera aktivitet. Så lyxigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar