söndag 8 september 2019

Helgen

Efter arbetsveckan (som var totalt vanlig på alla sätt, inga anmärkningsvärda händelser vad jag kan komma ihåg) tog vi två bilar, två barn, en pojkvän och en hund och styrde kosan mot lande. På fredag kväll hann vi med middag (pasta med rökt lax) och bastu innan vi lade oss. Som man sover på lande nu, när det är mörkt och svalt och tyst på natten.

På lördag tänkte vi först gå en längre naturstig, men då vädret inte riktigt var samarbetsvilligt bestämde vi oss sedan för att bara ta en kort promenad till det nya utsiktstornet på Senatsberget vid Dalsbruk. Och det var ju fint, stort och stadigt.
 
Utsikten var inte illa, heller. Man såg havet (och massor, massor av skog).

Redan på lördag eftermiddag lämnade vi dock maken och hunden på lande (därav de två bilarna) och åkte tillbaka till stan med resten. Äldstingen och pojkvännen skulle på sitz, minstingen och jag skulle få hennes kompis på kvällsbesök medan kompisens föräldrar var på fest. Medan flickorna lördagsmyste med film och godis efter middagen bakade jag hundra småbröd...

...som så småningom blev en födelsedagspresent åt moffa. Han fyller nämligen år i morgon, så i dag åkte de två yngre flickorna och jag och uppvaktade. Vi åt lunch och tillbringade ett par trevliga timmar hos mommo och moffa.

På hemvägen stannade vi vid en åker med solrosor, där alla får plocka med sig en bukett. Det skulle ha varit betydligt lättare om man hade förberett sig och haft med sig en kniv (solrosstjälkar är tjocka och sega) - men med muskelkraft och envishet fick vi jag nog med mig några blommor, som nu lyser upp vårt vardagsrum. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar