fredag 20 september 2019

Total avkoppling

Tioåringen och jag har det så bra, så bra. På Rhodos är det över trettio grader varmt, men det blåser ganska ordentligt, så temperaturen känns ok, i synnerhet som man alltid har ett dopp i havet eller poolen nära till hands.

Jag tog det allra billigaste rummet (på ett bra hotell), med tanken att man ändå inte tillbringar så värst mycket tid där, och det är hur fint som helst! Rent, snyggt, bekväma sängar, mycket förvaringsutrymmen och enormt mycket plats för två (jag tror att det egentligen är en fyrapersonerslägenhet eftersom sofforna går att bädda ut)..

I går, första dagen här, var jag ännu litet uppvarvad och funderade hela tiden på om man kanske borde lämna hotellområdet och åka in till Rhodos stad, eller åtminstone gå längs vägen och se vad som finns bakom nästa krök, eller något.

I dag har det släppt helt. Vi njuter av solen och simmandet och allt program. Tioåringen har deltagit i vattenpolo (vuxna mot barn), kurragömma, läxläsning (genialt att ha det som en programpunkt), parkour, övning för någon show och Crazy Water Games.

Jag har läst slut en bok och börjat på nästa, simmat flera gånger per dag, deltagit i vattenjomppan båda dagarna och promenerat några varv längs den knappt två kilometer långa slingan runt området när barnet varit upptagen med annat program. Jag har faktiskt mina springskor med, hade en tanke om att kanske springa litet, men min obefintliga kondition i kombination med värmen på över 30 grader gör att det inte känns helt optimalt. Men raska promenader får en nog också att svettas här, kan jag berätta.

Maten är inte heller illa alls. Vi tog en form av halv-inclusive som omfattar alla frukostar och fem luncher + fem middagar på en a la carte-restaurang. Det var samma pris som för motsvarande måltider i buffén och tusen gånger bättre. Nu får man välja tre rätter från menyn på en liten restaurang vid stranden - och bli serverad vid bordet - i stället för att äta buffén i den enorma, slamriga bufférestaurangen. Så bra!

Men nog ska vi ta oss utanför hotellområdet också. Kanske i morgon. Eller övermorgon.

Och för övrigt är tioåringens knä helt bra nu! Tre dagar på kryckor i kombination med försiktig jomppa gjorde tydligen susen. Så lättad och glad att hon kan delta i allt skoj här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar