fredag 29 maj 2020

Tomatsoppa

Inspirerad av att de inhemska tomaterna kostar 99 cent per kilo (!) just nu i vår närbutik provade jag igår att laga tomatsoppa, ungefär enligt Tuvessonskans recept.

Jag skar två kilo tomater i klyftor, hällde över litet olja och salt, och stekte dem i 150 graders varmluftsugn i 2 timmar. Efteråt såg de ut så här.

Sedan hällde jag över dem i en kastrull, mixade dem, hällde i en skvätt grädde - och så var soppan klar! Världens enklaste, och ingredienserna kan knappast bli färre.

Och smaken? Mycket bra redan såhär, men jag får nog vidareutveckla min teknik litet. Soppan blev aningen sur, och jag misstänker att det berodde på för mycket tomat i för liten form - de blev ugnsbakade istället för rostade. Ska prova att lägga ut dem på flera plåtar istället nästa gång. Och sedan kunde man nog gärna ha haft t.ex. fetaostsmulor, halloumi eller brödkrutonger i soppan. Och litet färska örter. Men klart godkänd som vardagsrätt till och med utan allt extra, med bara en smörgås till.

Som bonus en bild på den sällskapliga hunden, som sover vid mina fötter medan jag jobbar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar