onsdag 9 september 2020

Livet med tax - och livet annars bara

 

Det är mycket på jobbet nu. Idag hade jag möten nonstop i fyra timmar, och taxen - som hittills knappt har gjort några illdåd alls i hela sitt liv - tyckte uppenbarligen att han inte fick den uppmärksamhet han förtjänade. Bakom min rygg (precis bakom min rygg, naturligtvis) tuggade han sönder en golvlist. Plastpåsen, som han dragit fram ur ett skåp, och bollen verkar ha klarat sig. Jag märkte såklart vad han sysslade med redan under mötena, men täcktes inte avbryta för att reda upp röran.

Men men, en orsak till att det är mycket jobb nu är att vi håller en sista sommarsemestervecka nästa vecka! Vi ska åka upp till Lappland med störstingen, minstingen och hunden, vandra i ruskan, kanske cykla eller forsränna, äta gott och koppla av. Jag ser så fram emot det! Vi kör upp, men tar nattåget ner med bilen på tåget.

På söndagen gick för övrigt den första taxpromenaden i vår stad av stapeln, initierad av maken. Sju-åtta taxar med tillhörande människor deltog, och det var så roligt. Konstigt nog var det alldeles knäpptyst när vi samlades på en gård. Taxarna, som annars minsann har lätt till skall, bekantade sig med varandra under total tystnad (men många svansvift).
  
Att hålla reda på alla koppel under promenaden var litet utmanande. Vår tax hade bara ögon för sin gamla, bekanta flickvän Milli, medan den nya kompisen Felix var intresserad av båda två - så den här trion gick tätt tillsammans under hela promenaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar