fredag 7 juni 2019

Distansjobb

I dag jobbar jag hemifrån, och måste faktiskt för en gångs skull säga att det kanske inte var en så jättebra dag att jobba hemma. Det är vansinnigt varmt och fuktigt, så det känns som om hjärnan skulle fungera på ytterst låga varv. På jobbet hjälper ju luftkonditioneringen en att hålla sig alert. Men nu kom jag på att gå ut med min dator och sätta mig i skuggan, och det verkar faktiskt hjälpa - här är också varmt, men inte lika fuktigt, och det fläktar litet.

Och bara jag har fått jobbet gjort ska jag ta med de två minsta barnen och hunden och åka till lande. De andra familjemedlemmarna har annat program, men jag ville ändå åka - vi har inte kunnat åka dit på två veckoslut nu, och efter denna helg är vi ytterligare två veckoslut på resa (hurra!). Det blir spännande att se hurdan djungel det har blivit på vår gård - och i mina trädgårdsland! Och så skönt med ett veckoslut på lande (fast det inte lär bli några båtfärder med den här besättningen).

För övrigt fick vi femtonåringens nya pass beställt i dag! Polisens passtjänst är överbelastad, och den första tid man kunde beställa var någon gång i juli. På basen av tidigare erfarenheter, när vi har gått utan tidsbeställning och fått köa i timmar, meddelade jag femtonåringen min plan: Jag skulle köra henne till polisstationen (med bok och telefon och mellanmål i väskan), så skulle vi ta en nummerlapp och så skulle jag åka hem igen och jobba. När det var fem nummer kvar till vårt nummer skulle hon ringa, och så skulle jag köra tillbaka tills det var vår tur. Men när vi kom till polisstationen var parkeringen nästan tom, vi fick nummer 111 och det visade sig att de då betjänade 109. Så jag stannade kvar, och hela ärendet var klart på några minuter. Förbryllade - och nöjda - var vi båda två hemma igen mindre än en halv timme efter att vi hade gett oss iväg. Så, tipset (åtminstone denna gång) är att åka dit klockan 10 en fantastiskt varm och solig sommarfredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar