torsdag 27 juni 2019

Sol och värme

Sista hela dagen på resan blev enormt varm (34 grader), och vi modifierade våra planer och körde i en dryg timme till Grado, som ligger vid Adriatiska havets kust. Vi hade ju litet anat att en och annan italienare också kunde vara på väg till stranden en varm söndag, men blev ändå aningen överraskade när det var bilkö för att komma in till den lilla staden och omöjligt att hitta en parkeringsplats nära stadskärnan. När vi redan var nära att ge upp kom vi dock fram till en jättelik parkeringsplats vid den allmänna stranden...

...och kunde byta om och ta en simtur i det salta, varma vattnet. Underbart.

Efter simturen promenerade vi ett par kilometer in till den gamla stadskärnan, där vi åt lunch och spanade in alla smala gränder (och höll på att förgås i värmen).

Så vackert!

Några dopp och ett inköp av en sommarklänning senare åkte vi tillbaka mot San Daniele och skinkfestivalen.

Inköpet av klänningen i en liten butik var för övrigt en intressant upplevelse för en finländare, som är van att i ensamhet och tystnad prova kläder, fundera i lugn och ro och sedan gå till kassan och betala för sina inköp. Här trängde sig den italienska expediten (en dam, något äldre än jag) med in i det minimala provrummet (och man var ju rätt svettig redan från början) och "hjälpte till" med att krångla mig in och ur klänningarna och dra upp blixtlås. Ogenerat kommenterade hon dessutom - "Good here" och nöp mig i magen, "But not here" och petade mig på bröstet. "You have big boobs", fortsatte hon sedan. "Yes, I know", sa jag. "No no, it's good! GOOD! Italian women - only plastic!" sa hon. Och döttrarna fnittrade utanför.  Jaja, en fin klänning fick jag med mig till slut.

I San Daniele pågick festen för fullt på söndag kväll. Gränderna var fullsmockade med människor och i varje hörn spelades det (olika) musik. Vi åt middag på en liten restaurang på en tvärgata och gick sedan några varv runt centrum, innan vi tog oss tillbaka till vårt Agriturismo.

Sista dagen körde vi i godan ro mot flygfältet i Venedig och tog kvällsplanet tillbaka till Helsingfors. Mycket bra resa.       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar